قانون و شرایط چند همسری در اسلام چیست؟

از نظر شرع، مرد می تواند با داشتن این تعداد زن در یک نوبت، با یک، دو، سه یا چهار زن ازدواج کند و بیش از چهار زن جایز نیست، جایز بودن تعدد زوجات همراه با شرایطی.

شرایط چند همسری

1- یکی از شروط تعدد زوجات این است که مرد همزمان با بیش از چهار زن ازدواج نکند.

2- یکی از شروط تعدد زوجات این است که شوهر بتواند نفقه همه همسران خود را تامین کند، در شرع ازدواج مرد جایز نیست مگر اینکه توانایی مالی داشته باشد که بتواند نفقه زن خود را به پایان برساند. هزينه ازدواج در حالي كه شوهر در تمام مدت عقد به پرداخت نفقه زن خود ادامه مي دهد، ثابت شده است كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «اي جوانان، هر كه از شما باشد. استطاعت ازدواج را دارد، بگذارید ازدواج کند.»

3- یکی از شروط تعدد زوجات این است که شوهر بتواند با زنان خود به عدالت رفتار کند; و عدالت با تساوی بین آنها با خرج کردن و خوابیدن و همزیستی خوب انجام می شود. اگر مردی نمی تواند عادل باشد، منحصر به یک زن بود، زیرا خداوند – تعالی – فرمود: «اگر می ترسید عادل نباشید، یکی یا آنچه را که سوگند خورده اید، دارد». اینها امور ذاتی و قلبی هستند که هیچکس نمی تواند آنها را کنترل کند. و خداوند – تعالى – بر بندگانش بر آنچه طاقت ندارند و عاجز هستند، بر دوش نمى گذارد.

 

اما اسلام نسبت به گرایش شدید به یکی از همسران هشدار می دهد که ممکن است به حدی برسد که از همسر دیگر غفلت کند و او را به عنوان حلق آویز بگذارد. او نه همسری است که از حقوق زناشویی برخوردار است و نه مطلقه است. او می گوید: «نمی توانند بین زنان اصلاح کنند، حتی اگر خسته نباشند، اگر بالا بیایند و اگر خوب باشند، در نتیجه مورد استناد قرار نمی گیرند و خداوند آمرزنده است».

4- یکی از شروط تعدد زوجات این است که شوهر دارای توانایی جسمانی باشد که بتواند همبستر شود و همسرش را پاکیزه نگاه دارد.

5- یکی از شروط تعدد زوجات این است که شوهر بتواند خود را از مشغول شدن به زن و وسوسه شدن به امور شرعی که موجب کوتاهی در حقوق خداوند متعال می شود، حفظ کند.

6- یکی از شروط تعدد زوجات این است که همسران خیلی نزدیک نباشند: اسلام مرد را از ازدواج با زن و عمه اش و زن و عمه مادری او را به دلیل قطع رابطه خویشاوندی و خصومت منع می کند. خویشاوندان و در پاسخ به فرموده او سلام الله علیه: بین زن و عمه او نه بین زن و عمه او.

 

7- از شروط تعدد زوجات این است که شوهر بتواند خود را از مشغول شدن به زن و وسوسه شدن به امور شرعی که موجب کوتاهی در حق خداوند متعال می شود، حفظ کند.

 

چرا مرد به چند همسری متوسل می شود؟ فتوا 8 توجیه را برای مردان مشخص کرده است.

چه زمانی مرد حق دارد با زن دوم ازدواج کند.. مراقب باشید در این صورت تعدد زوجات ممنوع است.

 

حکمت تعدد زوجات برای مرد

دلسوزی برای زنی که ممکن است به چند دلیل قطار ازدواج را از دست بدهد یا بیوه شود یا مطلقه باشد و عفت خود را در پرتو وسوسه ها حفظ کند و تعداد زنان جامعه از تعداد مردان بیشتر باشد.

برآوردن نیاز مرد به اولاد در زمانی که زن اول نابارور یا بیمار است یا از بچه دار شدن امتناع می کند، زیرا مرد به حسب فطرت خود به فرزند نیاز دارد. تقویت انسجام جامعه و انسجام ساختار آن و افزایش نسل امت اسلام.

تامین اجتماعی زنان؛ مخصوصاً زنان مطلقه و بیوه‌هایی که کسی را از دست می‌دهند که با آنها انفاق می‌کند و با آنها همدردی می‌کند، بنابراین ازدواج می‌کنند تا نیاز خود را برآورده کنند و از خودکفایی مردم فاصله بگیرند.

امنیت جرم اخلاقی است و فسق و فحشا به جای مرد از مهمترین فواید تعدد زوجات است.

 وقتی زوجه به بیماری صعب العلاج مبتلا می شود، برای نگهداری از فرزندان باید با همسر دیگری ازدواج کند.

تعدد زوجات همچنین پیوندهای اجتماعی بین همه را تقویت می کند.

حفظ زنان و انفاق آنها. در صورت افزایش شهوت برای مرد، یک زن برای او کافی نیست.

 تعدد زوجات به دوری از زشتی ها و گناهان نیز کمک می کند. و همچنین محافظت از شخص از شر.

 درمان ناباروری زن: مواردی وجود دارد که زن عقیم است و زایمان نمی کند و بین او و شوهرش محبت و محبت وجود دارد که او را از طلاق باز می دارد و طلاق او بر او ظلم می کند و در عین حال. زمانی که نمی توان فرزندی را که یکی از اهداف اصلی ازدواج است از شوهر محروم کرد، حتی اگر از تعدد زوجات جلوگیری کنیم در این شرایط منجر به طلاق زن شد که بدون شک دردناکتر از ازدواج با زن دیگری است. در مورد طلاق و محرومیت از فرزند و شوهری که از او حمایت می کند و او را تکریم می کند توافق ندارند. اگر به دنبال وکیل طلاق توافقی خوب می گردید سایت هایی زیادی مانند میعاد عدالت در این زمینه به شما کمک می کنند.

درمان بیماری زوجه: مواردی وجود دارد که زن در معرض بیماری صعب العلاج یا بیماری مزمنی قرار می گیرد که انجام وظایف خود در قبال زوج با مشکل مواجه می شود یا او را از زندگی مشترک باز می دارد، اما شوهر می خواهد. از روی اخلاص و حق ده نفر، او را همسر خود نگه دارد و در عین حال به همسر دیگری نیاز دارد، او وظایف خود را انجام می دهد و خواسته های غریزی او را برآورده می کند و در اینجا تعدد زوجات را بهتر از طلاق دادن زن در هنگام مراقبت می یابیم. 

 

 

 با در نظر گرفتن مسافرت های زیاد شوهر: طبیعت کار بعضی از مردان نیاز به رفت و آمد و رفت و آمد زیاد دارد و ممکن است مدت طولانی که ممکن است چندین ماه یا چند سال طول بکشد در سفرهای خود بماند. برای او سخت است که در سفرهای خود بدون همسر به تنهایی زندگی کند و در عین حال نمی تواند در سفر و با وسوسه های فراوان زن و فرزندش را با خود همراه کند.