پیستون سرد نباید استوانه ای صورت باشد، چون پیستون در اثر گرما به طور یکنواخت منبسط نمی شود. فراموش نباید کرد که کمپرسورها اهمیت ارتعاش میباشند و این ارتعاش اگر در گیر نوسان شود به معنای فساد یا پیشزمینه برای فساد دستگاه است. پس از اعلام خبر توقف ساخت پراید، سایپا، اتومبیلهای «رهام» و تیبا را جایگزین پراید اعلام کرد. آن طور که معلوم است، سایپا شاهین در دعوا قیمتی رقابت حیاتی دنا و دنا پلاس را آغاز خواهد کرد و به احتمال فراوان در هفته های آتی، شرایط فروش آن اعلام می شود. شاهین سایپا اولیه جنس از مگاپلتفرم ملی همین گروه خودروسازی، موسوم به SP100 به شمار می آید و قرار می باشد ساخت انبوه آن از سال آتی شروع شود. تولید انبوه همین ماشین از سال آینده آغاز خواهد شد و شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است طبق برنامه ریزیهای انجام شده تولید 12 هزار دستگاه از این محصول را برای سال 99 خواهد داشت. البته در خویش به جای نمک , ماده خنک کننده فریون دارااست , بوش پیستون تبریز از همین پیستون در موتور خودروهایی به کار گیری میگردد که در نواحی بسیار گرم هستند و تقریبا در تمامی فصول سال گرم میباشند . تیم GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، اصلی کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی اتومبیل میباشد که تمام گونه های قطعه یدکی خود را از ایجاد کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه و تنظیم میکند و به راحتی میتوانید قطعات یدکی کشورایران ماشین و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندیهای مجموعه جی آی اس پی و از کانال نمایندگیهای این شرکت تهیه و تنظیم کنید. پیش از همین هم ایجاد سایپا شاهین در خط ساخت مرکز تحقیقات همین کمپانی انجام می شد و هم اکنون شاهد هستیم که مهم نزدیک شدن به روزهای عرضه همین خودرو، ایجاد شاهین به سوله مرکزی تهران سپرده شده است. سانتافه SR بر مبنا هایلندر ساخته شده که نوع ممتاز پیشین همین اتومبیل هست اما گروه تجهیزات اسپرت این مدل 6750 دلار بها بیش تری را به بها 59990 دلاری همین ماشین بیش تر می کند. شاهین سایپا از نظر ظاهری متفاوت نسبت به جور های کنونی این شرکت میباشد و تمامی مراحل طراحی آن در باطن کمپانی سایپا انجام شده است. تغییرات ظاهری این خودرو شامل رینگ های آلیاژی 19 اینچی دور مشکی OZ Racing، اسپویلر کناره جلو، رکاب های در و دیفیوزری کامپکت در نصیب پشت است. سید میثم بزرگی مدیر پروژه موتور M15TC درباره ساخت موتور شاهین در گروه خودروسازی سایپا، گفت: «با توجه به تحریمهای ظالمانه در سال های آخر کمپانی مگاموتور اهمیت تکیه بر دانش و توان داخلی، توسعه موتور تازه M15TC را به جهت پلتفرم SP100 طراحی و به صورت تماما بومی و به مرحله تولید رساند». به گفته همین کمپانی خودروسازی قرار می باشد تیراژ ایجاد «رهام» در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برسد، ولی در ساخت این خودرو ایراداتی هم وجود دارد. از سویی حضور این ماشین در نصفه دوم سال جاری، می تواند سایپا را به اهداف ساخت خود نزدیک کند. همان طور که در بخش قبل تفسیر داده شد، تقسیم بندی رینگ بر مبنای کارکرد و همینطور محل قرارگیری صورت می گیرد. تعدادی شیار روی سر پیستون قرار داراست که محل نصب حلقه پیستون است. جعبه دنده شاهین از مدل ۵ سرعته دستی میباشد و مکانیزم کابلی را مهم ساختاری تازه به همراه دارد. پیشرانه 1.5 لیتری سایپا شاهین، 110 اسب بخار اقتدار را دارای گشتاور 165 نیوتن متری در اختیار عضو قرار می دهد و حیاتی جعبه دنده دستی به بازار خواهد آمد. همانطور که می دانید واژه و کلمه رینگ در زبان انگلیسی به رینگ های فلزی گفته می شود و کلمه پیستون نیز واژه ای انگلیسی میباشد و هر دو کلمه در لهجه فارسی یک گونه تلفظ می شوند. با اعتنا به این که 4 شیار در پیستون ایجاد شده ، همین پیستون متعلق به یک سیلندر 4 سوپاپ می باشد. همین فعالیت سبب می شود تا موتور در دور یکنواختی عمل نماید و آمادگی واجب به جهت به کار گیری در سرعت های مختلف را پیدا نکند. داشتن درایت کافی در مورد آب بندی اتومبیل و رعایت نکات ضروری مربوطه باعث می شود تا برای مدت طولانی از خودروی خود به کارگیری کنید و از وارد نمودن فشار به قطعات و اجزای گوناگون آن پرهیز کنید. شاهین سایپا به موتور M15GSI مجهز شده که در حقیقت ورژن آپدیت شده همان موتور M15 مستمر می باشد و می تواند حداکثر 110 اسب بخار و 178 نیوتن متر را ایجاد کند. مجموعه خودروسازی سایپا اهمیت وجود تحریمهای ظالمانه و جدا همکاری خودروسازان خارجی توانست مهم تکیه بر علم مهندسان داخلی، موتور خودروی شاهین را در تیم مگاموتور ساخت کند. پیستون کشورایران امروز ۷۴ جور محصول ساخت میکند که از این ۷۴ نوع کالا اگر بخواهم اسم ببرم، هیچ خودروی سواری در کشور ما نیست که ما پیستونش را تولید نکنیم، به این معنی که از پراید، تیبا، گونه های پیستون اتومبیل های ۲۰۶ که میدانید دو تیپ است؛ ۲۰۶ تیپ ۲ و ۲۰۶ تیپ ۵ تولید میشود، پیستون موتور EF۷ اولی توشه در مملکت بوسیله شرکت پیستون جمهوری اسلامی ایران توسعه و گسترش شده که فراوان پیستون پیچیدهای هست و روی آن کتینگهای خاصی شکل میگیرد که برای اولین توشه توانمندیاش در کمپانی پیستون کشورایران انجام شده، پیستون خودروی پژو ۴۰۵ و پیستون اشاره گر و پیستون مزدا؛ مزدای سواری، مزدای نیسان، مزدای باری، پیستون خود خودروی نیسان و خویش پیستون نیسان نیز بنزینی می باشد و هم دیزلی که پیستون دیزل خودش یک تکنولوژی فراوان بالایی دارد و به نوعی در دستهبندیها جزو پیستونهای دیزلی است.