طریقه پخت میگوهای سرخ شده ویتنامی در قلیه در سس تامالی

میگوی سرخ شده ویتنامی در سس قلیه (Tom Kho Tau Gach Do) یک دستور پخت سریع خانگی سنتی است که مطمئناً لذت بخش است. این یک غذای شیرین، خوش طعم و به زیبایی ارائه شده است که به طرز شگفت انگیزی با برنج بخارپز می شود. بهترین بخش این غذا این است که همه چیز، از ابتدا تا انتها، حدود 30 دقیقه طول می کشد. این باعث می‌شود بعد از یک روز کاری طولانی، غذای مورد علاقه خانواده من باشد و شما چیزی سریع روی میز شام می‌خواهید.

برای خرید میگو سرتیز تازه و صید روز ( درشت و متوسط ) این سایت کلیک کنید

برای این دستور، می‌خواهید از میگوی آب شیرین یا میگوی بزرگ (اندازه 21/25 یا کمتر) با سر استفاده کنید. چربی سر، که از نظر فنی تامالی نامیده می شود، “قلیه” در این دستور غذا است. این تامالی است که به این غذا رنگ نارنجی زیبایی می دهد. من با استفاده از کمی روغن آناتو برای روشن تر کردن ظرف با رنگ نارنجی کمی تقلب کردم، اما این کاملا اختیاری است. اگر نمی توانید میگوهای بزرگ آب شیرین یا میگوهای جامبو را پیدا کنید و فقط می توانید دست خود را به میگوهای ریز بیاورید، ممکن است بخواهید دستور غذای دیگر من، میگوی کاراملی ویتنامی (تام ریم) را امتحان کنید.

 

شما می توانید میگوهای بزرگ آب شیرین را در بخش یخ زده در بازارهای آسیایی پیدا کنید. معمولاً آنها در صفحات مستطیل شکل منجمد بزرگ می آیند. بهترین راه برای یخ زدایی میگوها این است که به سادگی دال یخ زده را بردارید و روی سیمان بیندازید. این درست است. فقط بیرون بروید و آن را بیندازید که انگار روی سیمان داغ است. این آن را به میگوهای منفرد تقسیم می کند. پس از آن، میگوها را در آب خیس کنید تا به سرعت یخ زدایی شوند. این یک روش گانگستایی برای یخ زدایی میگو است اما به زیبایی کار می کند. ناگفته نماند، این یک راه عالی برای از بین بردن پرخاشگری است. فقط قبل از استفاده حتما میگوها را بشویید!

 

من ترجیح می دهم دم را رها کنم و سر برای این دستور تهیه کنم. نه تنها ظاهری زیباتر ارائه می دهد، بلکه طعم بسیار بیشتری به ظرف می بخشد. با این حال، در صورت تمایل می توانید سر و دم را بردارید. به سادگی قلیه را در یک کاسه کوچک جمع کنید تا به سس اضافه شود. دستور غذا در زیر لذت بردن!

 

عناصر

 

2 پوند میگو با سر (حدود 30)

2 قاشق چایخوری پودر آب مرغ یا قارچ

2 قاشق غذاخوری شکر گرانول

سس ماهی 3 قاشق غذاخوری

4 عدد پیاز سبز/پیازچه (ورقه‌ای، سفیده و سبزی را جدا کنید)

4 حبه سیر (پوست و چرخ کرده)

2 عدد موسیر (پوست و چرخ کرده)

2 قاشق غذاخوری روغن آناتو

1/4 فنجان نوشابه نارگیل

1/4 قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده

دستورالعمل ها

 

بدن میگوها را پوست کنده و دیوین کنید. نیزه های نوک تیز را از بالای سر جدا کنید، چشم ها، سبیل ها و پاهای کوچک را در امتداد زیرین میگو جدا کنید. من دوست دارم دم و سر را نگه دارم. با این حال، در صورت تمایل، می توانید هر دو سر و دم را بردارید. اگر سرها را بردارید، چربی سر را بردارید و به کاسه کوچک منتقل کنید.

میگوها را با پودر آب مرغ، شکر، سس ماهی، سفیده پیازچه، نیمی از سیر خرد شده و نیمی از موسیر چرخ کرده را به مدت حداقل 30 دقیقه خوابانده کنید.

در یک تابه بزرگ درب دار، روغن آناتو را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. باقی مانده موسیر و سیر را اضافه کنید. تفت دهید تا معطر شود.

میگوهای ترشی شده و تمام مایع آن را اضافه کنید. آب یا نوشابه نارگیل را اضافه کنید و با یک قاشق سر را فشار دهید تا چربی سر داخل سس آزاد شود. اگر از سر استفاده نمی کنید، به سادگی چربی سر را در اینجا اضافه کنید و آن را با سس مخلوط کنید. ماهیتابه را با درب بپوشانید و میگوها را بپزید تا مات و صورتی شود (حدود 2 تا 3 دقیقه)

در بشقاب سرو بریزید و با قسمت سبز پیازچه و فلفل سیاه آسیاب شده تزئین کنید.