مزایای روغن MCT و بهترین روش های استفاده از آن

در چند سال گذشته شاهد افزایش داستانهای باورنکردنی درباره کاهش وزن بوده ایم و عکسهای قبل و بعد از آن این موضوع را در سراسر رسانه های اجتماعی ثابت کرده است. و اعتبار مربوط به یک رژیم غذایی است: رژیم کتوژنیک.

رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات که در دهه 1920 به عنوان راهی برای درمان صرع ایجاد شد ، هدف رژیم کتو این است که بدن شما را به حالت کتوز برساند و آن را به یک دستگاه چربی سوز تبدیل کند. [1]

به طور معمول بدن ما از گلیکوژن تغذیه می کند ، یک منبع انرژی که از کربوهیدرات ها از غذاهایی مانند میوه ، نان و غلات دریافت می کنیم. اما وقتی ما در رژیم کتو کربوهیدرات بسیار کم می خوریم ، بدن ما قند کافی برای مصرف ندارد. سپس به استفاده از منبع متفاوت انرژی به نام کتون که در کبد از تجزیه چربی بدن ساخته می شود ، روی می آورد. این به عنوان “بودن در کتوز” شناخته می شود و دلیل چربی سوزی و کاهش وزن در رژیم کتو است.

اگر به “کتو رفتن” فکر می کنید ، روغن MCT ، یک مکمل مفید کتو دوست از روغن نارگیل تهیه شده است (اما متفاوت) ، یکی از سالم ترین و مفیدترین منابع چربی است که می تواند در این راه به شما کمک کند.

MCT ها که مخفف “تری گلیسریدهای زنجیره متوسط” هستند ، اگرچه مفید هستند ، اما به ندرت در مقادیر زیاد به تنهایی در غذا یافت می شوند ، به همین دلیل است که فرم مکمل می تواند کمک بزرگی باشد.

اما روغن MCT در رژیم کتوژنیک برای چه استفاده می شود؟ و واقعا برای چه چیزی مفید است؟

در اینجا ما به شرح روغن MCT و مزایای بالقوه آن می پردازیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا روغن MCT برای سفر کتو مناسب شما خواهد بود یا خیر.

MCTs چیست و MCT Oil چیست؟

برای درک اینکه روغن MCT چیست و چرا مفید است ، باید کمی علم اولیه در پشت چربی هایی که بدن ما استفاده می کند را تجزیه کنیم.

اجزای سازنده چربی ها ، که اسیدهای چرب نامیده می شوند ، عموماً بر اساس تعداد مولکول های کربن آنها طبقه بندی می شوند.

آن ها هستند:

زنجیره بلند (12-18 اتم کربن): بیشتر چربی های رژیم غذایی ما اسیدهای چرب زنجیره بلند (LCTs) هستند. دستگاه گوارش ما برای تجزیه به آب صفراوی و پانکراس نیاز دارد تا بتوان از آنها برای تولید انرژی استفاده کرد.

زنجیره کوتاه (0-6 اتم کربن): اکثر اسیدهای چرب زنجیره ای کوتاه با تخمیر فیبر توسط باکتری های دوست در روده بزرگ ما ساخته می شوند. اینها عمدتا برای تغذیه پوشش دیواره روده استفاده می شوند.

زنجیره متوسط ​​(7 تا 12 اتم کربن):

اسیدهای چرب متوسط ​​زنجیره ای یا MCT ها را می توان به مقدار کم در غذاهای لبنی مانند کره ، شیر ، ماست پر چرب و روغن پالم یافت. روغن نارگیل با غلظت حدود 60 درصد غنی ترین منبع MCT است. با یک فرآیند خاص می توان آنها را از روغن نارگیل کامل جدا کرد ، که برای ما روغن MCT باقی می گذارد.

در اینجا برخی از مزایای MCTs در رژیم کتو وجود دارد:

  • آنها به راحتی برای انرژی توسط سلول ها استفاده می شوند. به دلیل ساختار شیمیایی خاص آنها ، MCT ها نیازی به هضم ندارند مانند اسیدهای چرب زنجیره بلند.
  • MCT ها به سرعت جذب می شوند و سپس مستقیماً به کبد ارسال می شوند تا بلافاصله برای انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرند.
  • MCT یک راه عالی برای افزایش سریع انرژی در رژیم کتو است.

و برخلاف LCT ها ، MCT ها به جای چربی بدن به صورت کتون در بدن ما ذخیره می شوند.

MCT Oil چیست؟

4 نوع MCT وجود دارد. هرچه تعداد اتم های کربن کمتر باشد ، هضم آن برای بدن راحت تر است.

  • اسید کاپروئیک (C6: 6 اتم کربن)
  • اسید کاپریلیک (C8: 8 اتم کربن)
  • اسید کاپریک (C10: 10 اتم کربن)
  • اسید لوریک (C12: 12 اتم کربن)

روغن MCT خالص به ویژه دارای دو نوع اسید چرب زنجیره ای است:

  • اسید کاپریلیک (C8): به عنوان کتوژنیک ترین شکل MCT شناخته می شود ، می تواند مجموعه ای از مزایای سلامتی را ارائه دهد. مطالعات نشان داده است که می توان آن را سریعتر از سایر MCT ها به کتون تبدیل کرد و C10 در رتبه دوم قرار داردبه [2]
  • اسید کاپریک (C10): اسید کاپریک ، از 10 مولکول کربن ساخته شده است. به سرعت تبدیل به کتون می شود ، این یک منبع عالی برای استقامت و افزایش عملکرد ذهنی است.

آیا روغن MCT و روغن نارگیل یکسان هستند؟

شماره روغن MCT از روغن نارگیل تهیه می شود و تری گلیسریدهای با زنجیره متوسط ​​(C8 ، C10 و گاهی C12) است. روغن نارگیل حاوی MCT و LCT است.

سایر مزایای روغن MCT چیست؟

ما قبلاً آموخته ایم که ساختار منحصر به فرد روغن MCT منبع سریع و تمیزی از انرژی را برای بدن فراهم می کند که به راحتی توسط سلول ها جذب می شود و کمتر از LCT ها به عنوان چربی بدن ذخیره می شود. [3] همچنین می تواند یک منبع عالی برای شما فراهم کند ، در حالی که شما را در حالت ناشتا نگه می دارد.

روغن MCT به دلیل داشتن مزایای دیگری برای بدن و ذهن مورد تمجید قرار گرفته است که برخی از آنها مفید است توسط علم پشتیبانی می شوند.

سایر مزایای بالقوه روغن MCT عبارتند از:

  • روغن MCT ممکن است از کاهش وزن پشتیبانی کند

از آنجا که روغن MCT حدود 10٪ کالری کمتری نسبت به اسیدهای چرب زنجیره بلند دارد ، افزودن این مواد به رژیم غذایی می تواند به کاهش چربی و کاهش وزن بدن در طولانی مدت کمک کند. [4] [5] در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود ، یک مطالعه در سال 2008 نشان داد افرادی که از روغن MCT به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاهش وزن خود استفاده کردند ، به طور متوسط ​​3.74 پوند (1.7 کیلوگرم) بیشتر از کسانی که در گروه روغن زیتون به آنها اختصاص داده بودند ، از دست دادند. [6]

  • روغن MCT ممکن است به کاهش اشتها کمک کند

برخی مطالعات نشان داده اند که افزودن روغن MCT به رژیم غذایی شما می تواند باعث شود کمتر غذا بخورید ترشح هورمون هایی که باعث احساس سیری می شوندبه [7] یک مطالعه روی مردان دارای اضافه وزن نشان داد کسانی که روغن MCT مصرف می کردند ، کمتر غذا می خوردند. [8] مطالعه دیگری روی مردان با وزن طبیعی که صبحانه حاوی MCT به آنها داده شد ، توانستند تا ناهار بیشتر سیر بمانند و در وعده ناهار نیز کمتر غذا بخورند. [9]

  • روغن MCT می تواند به افزایش انرژی کمک کند

روغن MCT بدن ما را تحریک می کند تا چربی را برای انرژی سریعتر بسوزاند ، اما بسیاری از افرادی که رژیم کتو دارند و متخصصان بدنسازی دوست دارند قبل از تمرین از روغن MCT استفاده کنند تا استقامت آنها را افزایش داده و عملکرد را افزایش دهند و در عین حال چربی سوزی بیشتری را تشویق کنند. در حالی که نتایج مطالعات مربوط به عملکرد ورزشی متفاوت است ، روغن MCT همچنین ممکن است با کاهش تجمع اسید لاکتیک در ماهیچه ها کمک کند. یک مطالعه قبلی نشان داد که روغن MCT نه تنها به شما کمک می کند تا از چربی بیشتری به جای کربوهیدرات برای انرژی استفاده کنید ، بلکه دوچرخه سوارانی که قبل از دوچرخه سواری 1.5 قاشق چایخوری MCT با غذا مصرف کردند ، سطح لاکتات کمتری داشتند (اسیدهای عضلات که می توانند باعث درد شوند) و ورزش را راحت تر انجام دادند. نسبت به کسانی که LCT می گیرند [10]به

  • این می تواند به شما کمک کند در کتوز بمانید و مزایای مشابهی را برای افرادی که رژیم کتو ندارند ارائه دهید

علاوه بر روزه داری و خوردن کربوهیدرات کم ، راه دیگری برای ورود به کتوز ، مکمل هایی به نام کتون های برون زا است. روغن MCT یکی از انواع کتون های برون زا است و می تواند به افزایش کتون های خون کمک کند حتی اگر از رژیم کتو پرچرب یا ناشتا پیروی نمی کنید. مصرف قوطی روغن MCT برای بدن راحت تر می تواند در کتوز بماند ، بنابراین می تواند چربی ذخیره شده بدن را سوزانده و وزن بیشتری را کاهش دهید.

  • روغن MCT ضد میکروبی است و ممکن است برای روده مفید باشد

MCT ها بخاطر داروهای ضد قارچی و ضد میکروبی خود به خوبی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند خواص [11, 12, 13]به شواهد نشان می دهد که MCT ها همچنین می توانند با تحریک باکتری های خوب در حالی که رشد برخی از باکتری های بد را کاهش می دهند ، بر سلامت روده تأثیر مثبت داشته باشند. [14 ] [15]

  • MCT ها می توانند به سوخت مغز کمک کرده و عملکرد شناختی را تقویت کنند

مغز شما نمی تواند از چربی به عنوان انرژی سایر اندام ها استفاده کند ، و هنگامی که گلوکز به آسانی در دسترس نیست ، کتونها منبع انرژی مورد علاقه آن هستند. [16] تعجب آور نیست که بسیاری از رژیم گیرندگان کتو گزارش می دهند که پس از تأمین انرژی MCT در طول روز احساس شفافیت بیشتری می کنند و تمرکز بیشتری دارند. MCT ها تولید کتون را در بدن افزایش می دهند ، که به راحتی از سد خونی مغزی عبور می کند و به مغز شما سوخت مورد نیاز را می دهد. جای تعجب نیست که بسیاری پس از مصرف روغن MCT تمرکز و عملکرد ذهنی بهتری را گزارش می دهند. یک مطالعه امیدوار کننده نشان داد بزرگسالانی که رژیم غذایی کتو را برای 6 تا 12 هفته با خطر بیماری آلزایمر دنبال می کردند ، بهبود حافظه را نشان دادند. [17] روغن MCT را امتحان کنید تا به مغز شما انرژی مورد نیاز خود را بدهید.

  • روغن MCT ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

روغن MCT می تواند یک ابزار خوب برای کاهش وزن در رژیم کتو باشد ، که می تواند سطح کلسترول را در طول زمان کاهش داده و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. کاهش وزن به تنهایی ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد ، اما برخی مطالعات به شواهدی اشاره کرده اند روغن MCT می تواند به طور بالقوه کلسترول HDL خوب ما را افزایش دهد در حالی که پروتئین های التهابی به نام پروتئین های واکنش پذیر C (CRP) را افزایش می دهد که با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. [18, 19]

بهترین روش ها برای استفاده از روغن MCT چیست؟

از آنجا که روغن MCT یک روغن مزه بی رنگ و خنثی و بدون طعم است ، می توانید از آن به روشهای مختلف بدون تغییر طعم و ظاهر غذا استفاده کنید.

نکته ای که باید از آن آگاه باشید این است که از آنجا که روغن MCT دود پایین تری 325 درجه دارد ، نباید از آن برای پخت و پز با حرارت بالا مانند سرخ کردن یا بو دادن استفاده کرد. برای حفظ خواص مفید آن ، بهتر است روغن MCT را به غذاهایی که قبلاً پخته اید اضافه کنید یا در غذاهای با حرارت کم استفاده کنید.

برای کسانی که رژیم کتوژنیک دارند ، رایج ترین روش استفاده از روغن MCT در قهوه صبحگاهی شما برای همزن هم می زنند افزایش چربی سوزی انرژی برای تغذیه مغز و بدن برای شروع روز

برای استفاده از روغن MCT:

  • قبل از ناهار و صبحانه برای افزایش انرژی و تشویق بدن خود به سوزاندن چربی در طول روز.
  • قبل از ناشتایی متناوب روغن MCT بخورید تا بدن شما با چربی های سالم برای افزایش کتون و سرکوب اشتها بدن شما را تغذیه کند.

برای روشهای دیگر استفاده از روغن MCT ، آن را به موارد زیر اضافه کنید:

  • اسموتی و شیک پروتئینی
  • سس سالاد و به عنوان پایه ای برای مایونز خانگی
  • ماست یا غذاهای صبحانه را هم بزنید
  • روی سبزیجات بریزید
  • در سوپ و شیره هم زده می شود
  • دستور العمل های بمب چربی کتو

اکثر ما مقدار زیادی MCT در رژیم غذایی معمولی خود مصرف نمی کنیم ، بنابراین ممکن است یک دقیقه طول بکشد تا سیستم گوارشی ما به روغن MCT خالص عادت کند. با روغن MCT ، بهتر است به آرامی شروع کنید و به تدریج افزایش دهید. با یک قاشق چایخوری شروع کنید و به راه خود ادامه دهید.

در روغن MCT با کیفیت بالا به دنبال چه چیزی باشید

اصلی ترین چیزی که باید در یک روغن MCT با کیفیت بالا جستجو کرد این است که این روغن کاملاً از نارگیل تهیه شده است ، زیرا روغن نخل ، یکی دیگر از منابع MCT ، با جنگل زدایی همراه است ، تنوع حیات وحش را تهدید می کند و شرایط بد و درمان کارگران را تهدید می کند.

همچنین مطمئن شوید که مراقب هرگونه ترکیب ، طعم دهنده یا پرکننده اضافی (مانند روغن های ناسالم) هستید که ممکن است مزایای روغن MCT را تغییر دهد.

فرایند تولید روغن MCT نیز مهم است. روغن MCT توسط فرآیندی به نام فراکشنشن تولید می شود. برای دستیابی به این هدف ، برخی از شرکتها از حلالهای شیمیایی صنعتی مانند هگزان استفاده می کنند که با مواردی از آسیب عصبی مرتبط است.

برای یک روغن MCT با کیفیت فوق العاده بدون هگزان ، بدون حلال و بدون پرکننده روغن MCT ارگانیک بهداشتی فلورا یک انتخاب فوق العاده است

تهیه شده از MCT های مفید C8 و C10 ، هر 1 قاشق غذاخوری روغن MCT ارگانیک فلورا بهداشتی حاوی موارد زیر است:

  • کل 14 گرم تری گلیسیرید با زنجیره متوسط
  • 7.5 گرم کاپریلیک اسید
  • 4.8 گرم اسید کاپریک

روغن FCT Health Organic MCT از نارگیل های پایدار تهیه شده است:

  • دارای گواهی ارگانیک
  • تولید شده با استفاده از تراکم سرد بدون نیاز به مواد شیمیایی
  • کتو دوست
  • گیاهی + فاقد گلوتن
  • غیر GMO

روغن FCT Health MCT ممکن است به شما کمک کند اگر:

شما در حال شروع رژیم کتو هستید

روغن MCT می تواند به افزایش تولید کتون ، افزایش انرژی و کمک به شما در تغییر حالت چربی سوزی کتوز کمک کند. برای برخی از افراد ، کاهش انرژی یا علائمی که برخی در هنگام ابتلا به کتوز احساس می کنند ، معروف است “آنفلوآنزای کتو”.

شما در حال حاضر در Keto هستید

افزودن روغن MCT به روال عادی شما می تواند منبع سریع انرژی را برای کمک به شما در ماندن در کتوز ، افزایش تولید کتون ، افزایش انرژی و تمرکز به شما کمک کند ، در حالی که به شما کمک می کند بین وعده های غذایی احساس سیری کنید تا بتوانید یک دستگاه چربی سوز باشید.

شما کتو انجام نمی دهید ، اما هنوز مزایای آن را می خواهید

حتی اگر از رژیم کتو استفاده نمی کنید ، افزودن روغن MCT به رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند احساس سیری کنید و در عین حال میل به غذا بین وعده های غذایی را کاهش دهید ، که می تواند به شما در خوردن کمتر در طول روز کمک کند. همچنین می تواند به افزایش انرژی شما قبل از تمرین کمک کند و به مغز شما قبل از انجام کار که نیاز به تمرکز دارد ، انرژی بیشتری می بخشد.

➡ مزایای روغن MCT را می خواهید؟ برای خرید روغن C8-C10 MCT پایدار و ارگانیک به Flora Health مراجعه کنید